Jakim jesteś typem ucznia ?

Sposób prezentowania informacji ma wpływ na to ile z nich zapamiętamy. Każdy człowiek odbiera informacje wykorzystując te same zmysły. Najczęściej jeden ze zmysłów jest dominujący, oznacza to że przy pomocy tego zmysłu będziemy najłatwiej i najskuteczniej zapamiętywać wiadomości.

Poniższa tabelka pozwoli określić, który ze zmysłów jest dominujący w Twoim przypadku. Dzięki temu poznasz najlepszy dla Ciebie styl uczenia się języków obcych.

 Przeczytaj lewą kolumną a następnie znajdź w trzech pozostałych kolumnach po prawej stronie odpowiedzi najbardziej pasujące do Ciebie. Twoje odpowiedzi mogą znajdować się w kilku kolumnach ale jedna kolumna powinna zawierać najwięcej z nich. Dominująca kolumna określi najodpowiedniejszy dla Ciebie styl uczenia się. Gdy już dowiesz się jakim typem ucznia jesteś, pozwoli to na zaplanowanie odpowiedniej strategii  uczenia się.

Kiedy

Wzrokowiec

Słuchowiec

Czuciowiec

Piszesz

Czy starasz się zobaczyć słowo ?

Czy starasz się usłyszeć fonetyczną wymowę słowo?

Czy zapisujesz słowo, żeby przekonać się czy dobrze wygląda ?

Mówisz

Czy mówisz niewiele i nie lubisz słuchać zbyt długo ?
Czy lubisz takie słowa jak: zobacz, wyobraź sobie, zobrazuj ?

Czy lubisz słuchać ale nie możesz się doczekać, żeby odpowiedzieć ?
Czy używasz takich słów jak: usłysz, pomyśl, posłuchaj ?

Czy mówiąc dużo gestykulujesz ?
Czy używasz takich słów jak: poczuj, dotknij, potrzymaj ?

Koncentrujesz się

Czy rozprasza Cię nieporządek lub ruch ?

Czy rozpraszają Cię dźwięki lub hałasy ?

Czy rozpraszają Cię czynności, aktywności innych wykonywane wokół Ciebie ?

Spotykasz kogoś ponownie

Czy zapominasz imiona ale pamiętasz twarze lub miejsce spotkania ?

Czy zapominasz twarze ale pamiętasz imiona lub to o czym rozmawialiście ?

Czy najlepiej pamiętasz to co razem robiliście ?

Kontaktujesz się z ludźmi w sprawach biznesowych

Czy preferujesz bezpośrednie spotkania twarzą w twarz ?

Czy preferujesz rozmowę telefoniczną ?

Czy rozmawiasz idąc lub wykonując jakąś inną czynność?

Czytasz

Czy lubisz opisowe sceny, lub zatrzymujesz się na chwilę, żeby wyobrazić sobie akcję ?

Czy lubisz dialogi, rozmowy lub słuchać pogawędek bohaterów ?

Czy preferujesz książki akcji lub w ogóle raczej rzadko czytasz ?

Robisz coś nowego w pracy

Czy lubisz oglądać prezentacje, diagramy, slajdy lub plakaty ?

Czy preferujesz instrukcje słowne lub porozmawiać z kimś innym na ten temat ?

Czy preferujesz od razu rozpocząć prace  i wypróbować  nową rzecz ?

Składasz coś w całość

Czy najpierw patrzysz na instrukcję obsługi, instalacji i na ilustracje ?

Pytasz kogoś, żeby usłyszeć instrukcje ?

Nie czytasz instrukcji i starsza się samodzielnie dojść jak to złożyć ?

Potrzebujesz pomocy z programem komputerowym

Czy szukasz zdjęć lub rysunków ?

Czy dzwonisz do help desk'u, pytasz sąsiada, czy krzyczysz na komputer ?

Czy próbujesz aż do skutku lub próbujesz rozwiązać problem na innym komputerze ?

Powiedz nam jakim typem ucznia jesteś a my powiemy Ci jak najskuteczniej się uczyć

 

Zapisz się na newsletter LingoLab wpisując poniżej swój adres email a już za chwilę dostaniesz w prezencie nagranie mp3 z wakacyjnymi słówkami dla turystów i podróżników

Zapisz się na nasz newsletter. Pierwszy dowiedz się o nowych kursach, zniżkach i ciekawych wydarzeniach.

Odpowiedzi

Ciekawa tabelka, choć czasem ciężko odpowiedzieć. Wyszło mi: 88,(8)% czuciowiec 11,(1)% słuchowiec Przy jedynej odpowiedzi, którą wybrałem na słuchowca wahałem się, czy nie wybrać czuciowca. Zastanawiam się jak ma się to przełożyć na metodę nauki języka. Na myśl przychodzi mi tyle, że naprawdę NIGDY nie rozwiązuję ćwiczeń, wolę dane konstrukcje gramatyczne przećwiczyć już w akcji. Z tabelki wnioskuję, że to typowe dla czuciowców. Samą gramatykę też wolę wyłapywać w akcji niż brać z teorii. Jak sprawdzam czy coś jest poprawnie napisane, to tak naprawdę głównie zastanawiam się jak mi to brzmi (brzmi, nie wygląda), w drugiej kolejności patrzę na zgodność rodzajów, czasów itd. Na stronie napisane jest tylko tyle, że czuciowiec najlepiej uczy się czując lub doświadczając. Nie wiem, czy czuciowce są liczni, czy też należą do rzadkości, ale wydaje mi się, że komuś takiemu mogłoby być ciężko uczyć się tradycyjnymi metodami przez setki nudnych ćwiczeń, definicji do wykucia, sztucznych nagrań do odsłuchania, durnych wypracowań do napisania. Osobiście mam ochotę się z tego wyrwać i od razu kompletnie zanurzyć w języku, a wszystko odnaleźć już w nim w akcji w realu. Jedyne wnioski jakie wyciągnę to, że tradycyjne metody nauki zdecydowanie nie są dla czuciowców, oraz, że warto się sprawdzić tą tabelką.